С какви намерения са постлани левите и десните пътища – един левашки отговор от лява депутатка

  • clock 18 септември 22:24
  • 2926
България / Политика С какви намерения са постлани левите и десните пътища – един левашки отговор от лява депутатка

Стара индийска поговорка казва: „като не знаеш какво да кажеш, кажи стара индийска поговорка”. Но преди не много години, в Индия,  в два завода на компанията, която ощастливи света с посланието  Just do it се установява, че има много кражби на обичаните  по цял свят маратонки. Какво е работещото решение за спиране на загубите,  без да се слагат видеокамери, огради, датчици, работно облекло без джобове, още охрана т.е. без нито един похарчен долар? 

Мъдрите индийски мениджъри измислили следното: в едната фабрика започва производството само на десни маратонки, в другата -  само на леви маратонки. Мъдрата депутат от БСП Елена Йончева, като не знаеше какво иска да каже, вместо индийска поговорка,  съвсем политически се опита да приложи индийското  бизнес решение в строителството на пътищата. Ако помните - преди няколко години ГЕРБ и БСП си ги “премериха“ кой повече пътища е построил. Колко километра са левите пътища и колко десните, имаше и малко центрирани пътища от времето на Симеон Сакскобуркготски, но те не са актуални, сигурно не се ползват вече…

Спорът за Пътя спря, когато  Българска стопанска камара съобщи на нашите ляводесни и дяснолеви политици, че от Освобождението до днес отличникът по градеж на държава – училища, университети, Парламент, железници и пътища е Стефан Стамболов. Според представените данни за 2464 дни управление Стамболов е построил 5343 километра пътища- повече пътища от Борисов, Станишев, Костов и Царя взети заедно.

В неделната сутрин, в ефира на Нова ТВ  г-жа Йончева отново раздели пътищата и автомагистралите в България на леви и десни. Както можете да се досетите тези, които са построени и открити от Станишев и тройната коалиция са от добрите и правилните пътища, а лошите са на ГЕРБ. Подобен подход, освен като глупав, можем да определим и като гузен. Ама някой пита ли ви кой, кой път е построил?! Ако има въпроси, те са за моментното състояние и друсащите се по пътя, се интересуват далеч по-малко от история, а повече от бъдеще – докога ще се друсат. 

Г-жа Йончева опита да  защити тезата си за добрите леви и лошите десни пътища,  като заяви, че още през 2011 година БСП са заръчали специално изследване на  Центъра за научни изследвания и проектиране към Университета по архитектура, строителство и геодезия на ЛОТ 2 на АМ “Тракия“  и то показало, че в основата на пътя е положена пепелина, сгурия. 

Внушението си е класика в пиарския жанр: БСП-Институт- Проверка- Път- Пепел! Изводите си правете сами. Абе, тури му пепел с две думи!  Но, да видим какво всъщност са написали през далечната 2011 година учените ,с ръководител проф. Димитър Назърски в своето експертно становище: „ Експертното становище категорично не обосновава извода ,че „магистралата се строи върху пепел…такова тълкуване на практика злепоставя УАСГ и го замесва в един не толкова технически, колкото политически спор...Използваното експертно становище никога и по никакъв начин не се отнасяло към материала, използван при строителството на ЛОТ 2 на АМ “Тракия“ и всяко подобно твърдение се основава на изкуствено наложената в публичното пространство хипотеза. Подобен тип задача никога не е поставяна пред експертите и те никога не са се произнасяли по този въпрос“.

Явно съветниците на г-жа Йончева, които са ѝ подготвили това „говорене” се придържат към стара манипулативна практика: избираш една полуистина, която се вписва в лешоядското говорене, и го даваш за „дъвка“ на правилния депутат.  По-тъжното е, че от 2011-та до 2018-та година експертните становища се използват от политиците и депутатите не за да „коват“ полезни закони и създават адекватна нормативна уредба, а за да се замерят с пепел. И странното е, че никой експерт не им е казал – като хвърляш пепел по някого, няма как да не падне върху теб. И изобщо – замеряш ли с екстраменти – може да уцелиш, може и да не уцелиш, но със сигурност ще миришеш. Ето сухи факти: при Станишев пуснатите магистрали са: 76 км от "Тракия", 12 км от "Хемyc", 34 км от "Марица", 22 км от "Стpyма". Димчо Михалевски, заместник на Гагаузов в МРРБ преди години  коментира, че пpи мандата на Станишев cа били оставени готови пpоeĸти за 260 км магиcтpали и за пътища на cтойноcт общо 2 млpд. евро. Според  него няма дpyго пpавителcтво c толкова виcока  пpоeĸтна готовноcт. В изследването на БСК се посочва , че при Станишев са рехабилитирани и основно ремонтирани 2500 километра пътища. Ето да попитаме г-жа Йончева:  сигурна ли сте от кой километър и на коя магистрала са взети  ядки за проби – от левите или от десните?

Йончева коментира и  смяната на тримата министри, която няма да доведе до нова политика. „Защо след трагедията в Своге, когато загинаха 17 души, трябваше да се иска оставка на министри  - за да се избегне основната тема, основният разговор, който е за огромните кражби, за ограбването чрез инфраструктурни проекти, пътното строителство”. Да и припомним на госпожата, че министрите изпълняват, не правят политиките, стандартите и правилата. Съвсем нормално е след такава трагедия да „падне нечия глава” като морален акт, а не като техническо средство за подобряване на пътното строителство. Това са два различни разговора, и ако първият е изцяло морален и политически, то вторият – за пътищата – би следвало да е експертен и съвсем конкретен. Няма как да разделиш пътищата на леви и десни по подобие на бизнес-решението на индийските фабрики на Nike . Представете си абсурда  единия мандат да се строи лявото платно, другия – дясното? Или изборната практика, въведена впрочем точно от „левите”  купувачи на гласове в махалите – освен кебапчета и бира, преди изборите се дава лява обувка, а като излязат резултатите от секционната комисия в махалата гласоподавателите получават и дясната. 

Можем ли да оправдаем глупавите политически спекулации с израза „такова беше времето”? Вероятно, но пък в чисто физичен план времето се получава, като разделим пътя на скоростта. А не като го делим на ляв и десен. Т.е. можем да имаме много критики за скоростта, цената и качеството, подкрепени с мнения на експерти, но няма как да имаме леви и десни пътища.  А най-големия парадокс в цялата случка е, че госпожа Йончева прави точно това, срещу което уж протестира: измества разговора от важното – а именно стандартите, по които се задават и проектират тези пътища. Стандарти доста остарели, най-меко казано, но използвани досега и от леви, и от десни политически строители. И понеже сме на прага законодателите да приемат нови стандарти, то добре е да се размърдат експертите и да вземат да ги обяснят. Иначе са застрашени от това отново госпожа Йончева да им ги обясни. 

 

Албена Йовкова

 

Коментари