СОФИЯ КУИЪР ФОРУМ 2018: РОДИНА ЗА ВАГАБОНТА

Колекция Азбука, Боряна Венциславова, Вирон Ерол Верт, Брус ЛаБрус, Барбара Хамер Куратори: Мохамад Салеми и Патрик Шабус 09.11. – 02.12.2018 / Откриване: 09.11., петък, 18 ч.

  • clock 05 ноември 11:25
  • 94
Развлечения / Култура СОФИЯ КУИЪР ФОРУМ 2018: РОДИНА ЗА ВАГАБОНТА

За трета година галерия „Васка Емануилова” дава пространството си и партнира на София куиър форум – едно събитие, което цели да разшири обществения диалог по темата за различията, засягащи пола и сексуалността в България, и да даде глас на маргинални или заглушени теми и позиции в публичното пространство. Куратори на форума за 2018 г., чието заглавие и тема е „Родина за вагабонта“, са независимите художници, критици и куратори – Мохамад Салеми (Ню Йорк, Берлин) и Патрик Шабус (Виена, Берлин). Те се занимават с актуалния днес проблем за куиър мигрантите и бежанците в Източна Европа. Двамата създават изложба и поредица от събития, в които куиър бежанците се разглеждат по думите на Патрик Шабус като „двойно изключени (в политически и културен аспект) от собствените си общества и все още не са приети в обществото на приемащата държава”. Човешката сложност на тази позиция и търсенето на по-добър живот и равни политически и социални права се виждат в различни истории и художествени проекти на международно известни и добре представени автори, свързани с куиър проблемите, като Брус ЛаБрус, Барбара Хамер и Вирон Ерол Верт. Част от изложбата е и работата „Help (Помощ)” на Боряна Венциславова. Тя е метафора на цялостната ситуация, в която често се оказват мигрантите и бежанците и по-специално тези, определящи се като куиър.

 Какво означава да живееш с куиър идентичност във време на дерегулации, усилващ се расизъм, национализми, увеличаваща се пропаст между богати и бедни, и в качеството на живот, и дискриминация? Без да дава категорични отговори на множеството въпроси или да защитава било то дясната или лявата политическа позиция по проблемите, „СКФ 2018: Родина за вагабонта” се опитва да даде възможност за съпричастност към конкретната човешка ситуация. Част от събитието е и проектът за публичното пространство „Постави се на мое място” на „Колекция Азбука” – артистичен колектив, създаден от двамата куратори. На фасадата на галерията, както и на различни други места в София са разлепени плакати, които разказват историята на куиър бежанец от Афганистан, който е избягал от сексуално насилие в родината си, но пристигайки в България, се оказва сексуално малтретиран в българските бежански домове за мигранти.

 

На 10 ноември във Фабрика Автономия, в рамките на „София куиър форум 2018: Родина за вагабонта”, ще се проведе разговор с един от участващите в изложбата автори – Вирон Ерол Верт и куиър теоретика Жоао Флоренцио, както и други гости. Тема на разговора ще бъде „Мястото и гласът на куиър мигранта в общите еманципаторни борби в Европа и света“.

 

*

Мохамад Салеми е независим художник, художествен критик и куратор базиран в Ню Йорк, и е завършил магистратура по критически кураторски изследвания в Университета на Британска Колумбия. Негови работи са показвани в Ashkal Alwan’s Home Works 7 (Бейрут) и Witte de With (Ротердам). Негови текстове са публикувани в издания като e-flux, Flash Art, Third Rail и Brooklyn Rail, и е курирал изложби в Morris and Helen Belkin Art Gallery, Access Gallery и Satellite Gallery във Ванкувър, както и в Transit Display, Прага. През 2014 г. организира конференцията Incredible Machines. Кураторският експеримент на Салеми “For Machine Use Only” е включен в 11-тото издание на Биеналето в Гуангджу (2016). Понастоящем е съорганизатор на образователните програми на The New Centre for Research & Practice.

Патрик Шабус е независим художник, кинодеец и куратор базиран в Берлин, магистър по визуални изкуства от Академията за изящни изкуства във Виена. Показвал е свои работи в Haus der Kulturen der Welt (Берлин), Ars Electronica Festival (Линц), Künstlerhaus Wien и Grazer Kunstverein. Филмите на Шабус са участвали в международни фестивали като Anifilm, Animex и Animateka, Viennale, както и Vienna Independent Film Festival. Негови текстови са публикувани в engagée, Malmoe, и artmagazine.cc. От 2015 до 2018 г. е директор и куратор на проекта Mandelkern. През 2017 г. получава почетната награда на Академията за изящни изкуства във Виена.

 

Коментари