Орбан стяга реорганизация на медиите в Унгария

Автор: Андрю Бърн

  • clock 19 август 14:44
  • 1594
Свят / Европа Орбан стяга реорганизация на медиите в Унгария

Най-новият медиен магнат в Унгария отбеляза своя 72-ри рожден ден миналият месец в неговия голям дом в Будапеща, където беше заобиколен  от сребърни скулптури на ягуари, лилави гладиоли,  балони с хелий и 34 годишната му съпруга, която е бивша участничка в Мис Вселена.

Анди Вайна имаше и друг добър повод за празненство. 

 

Той е ветеран в холивудските продукции, включвал се е в продуцирането на филми като "Терминатор" и "Рамбо".  Утвърдил се е като авторитет сред новото сдружение между унгарското правителство и медийните босове.

Това става след като в края на миналата година закупува националната телевизионна станция в Унгария, включвайки се като част от надпреварата за активи, когато от нея отпадат двама от най-големите медийни магнати и Виктор Орбан.  

Докато голяма част от международния интерес към Унгария е насочен към политическа промяна на г-н Орбан, определяйки я като "тесногръда" демокрация, много по-малко внимание е отделено на мощните олигарси, които са се повишили до него и  бързо са се възползвали. 

Много от тях са се възползвали от печелившите държавни поръчки или правителствени решения, които са издълбани монополи. 

В света на медиите - търговски обекти, верни на партия ФИДЕС на Орбан,  получават дял от доходната държавна реклама. 

Това е на принципа, който собствениците наричат "танто за танто система,".   Тоест, вие получавате правителствен патронаж, затова вие трябва да реинвестирате в създаването на някои от приятелските медии между правителството и медийните магнати. 

От друга страна, Лайош Симицска е искал да закупи  самостоятелно TV2, вторият най-голям търговски канал на Унгария. Анализаторите обаче твърдят, че правителството е изглеждало нетърпеливо да гарантира, че в крайна сметка, вместо с един собственик то може да се довери и на още един, за да му бъде в подкрепа.

Медийната подкрепа е допринесла за изборна победа на Фидес през 2014 г., като повечето от основни телевизионни и радио станции са се въздържали от критика.

 Ейми, която е научен сътрудник в Централно-европейския университет, казва, че сделката TV2 е "голяма повратна точка в преконфигурирането на медийната империя на правителството”.

Каналът спечели почти една пета от държавните разходите за реклама през миналата година, четири пъти повече от най-близкия си съперник, според Mertek Media Monitor, независим унгарска медиа. 

За Симицска последствията от отчуждаването с Орбан са налице. В интервю миналата година, той казва, че Magyar Nemzet, който е един консервативен всекидневник, по-рано е подкрепял правителството на Орбан, но вече го критикува. Така, неговият дял от държавна реклама е спаднал до 80% за две години.

Симицка е продал радиостанцията си Class FM, с близо 3 млн слушателите на Michael McNutt, бивш американски инеститор.

Michael McNutt, който е ветеран в инвестициите е заявил, че очаква медийната реорганизация на Унгария да продължи и през следващите шест месеца, като това ще има голямо влияние върху следващите избори.

Друг катализатор за напрежение може да бъде явен сблъсък между втория медиен магнат, Золтан Спедер и г-н Орбан. 

През април Index.hu, влиятелният уебсайт за новини на Золтан , публикува неблагоприятен доклад за сина на г-н Орбан. 

Двамата са се сблъсквали и преди за банка, председателствана от г-н Спедер, в която е трябвало да има дългогодишно държавно участие.

Миналият месец банката FHB е била ударена с глоби за манипулиране на пазара, докато в къщата на Спедер е имало полицейски претърсвания, а колата му е иззета като част от разследването.

Той отрича обвиненията и FHB обжалва глобата. Но двама медийни мениджъри, запознати със ситуацията заявиха, че се очаква магнатът да продаде сайта за новини.

Спедер също беше обект на пикантно телевизионно експозе от страна на телевизията на Анди Вайна, само няколко часа преди правните обвинения, което е използвано и срещу други критици на партията Фидес, включително и към Джордж Сорос,  роден в Унгария финансист.

"Беше съобщение от върха - можете да бъде приятел на правителството и можете да се възползвате от това. Но вие също може да бъдете и наказани", казва един изпълнителен директор на медиа, който вярва, че  промените отразяват желанието Фидес да контролира всички основни медии, пряко или косвено. 

За г-н Вайна, обаче, истината е по-прозаична: "Мисля, че Спедер беше алчен."

Г-н Вайна казва, че се интересува от закупуване на повече медийни компании, но отхвърля критиките, че тези групи са изправени пред натиск да се молят на правителството. 

"Който и вестник да отворите, той започва с критики към премиера. Ако нямаше свобода на медиите, те нямаше да съществуват в този си вид. Ако не друго, пресата тук е по-свободна отколкото навсякъде другаде в Европа", коментира той.

 

Коментари