Европейската комисия трябва да намери европейско решение за проблема със старите дизелови автомобили, сега България не може да ги забрани, оплака се министърът на околната среда и водите Нено Димов в интервю за Нова телевизия.

Във връзка с готвената забрана за внос на дизелови автомобили с клас под Евро 4 от 1 януари 2021 г., Димов заяви, че това е допълнителна мярка, към закона, който се готви. „Тоест тя може да бъде приложена, може и да не бъде. Директна забрана не може да има“, заяви Димов. Той посочи, че България не може да нарушава основни принципи за свободното движение на стоки и капитали. „Но ако се приеме закон в Европа, това няма да е проблем. Проблемите със старите автомобили са два – замърсяването на въздуха и отпадъците, които идват в нашия регион“, уточни той.

Министърът посочи, че ограничението ще дойде от това ЕК да намери европейско решение на този въпрос. „Девет държави възложихме това. Защото когато една дизелова кола не може да бъде изнасяна, това е вид ограничение“, обясни Нено Димов. Той уточни, че България има много висок процент на оползотворяване на това, което остава от старите автомобили – над 90 на сто.

Министър Димов коментира и документа, насочен към фините прахови частици „Това е мащабен документ, говорещ средносрочно до 2030 г. Успяхме да договорим с ЕК едни 400 млн. лв., които са вече на разположение на общините. Повече от 6 месеца отделихме, за да убедим ЕК и процедурата за кандидатстване за електрификацията на транспорта се отваря буквално тези дни“, обясни той.

Все още нито един малък град с под 2000 души население не е кандидатствал за финансиране на пречиствателна станция, каза още Нено Димов.

„Във всички големи курорти и градове действат пречиствателни станции за отходните води, проблемът остава в по-малките от типа на Синеморец – тези, които са под 2000 жители извън сезона. Именно заради това в края на миналата година направихме промени и такива градове да могат да кандидатстват за пречиствателни станции, което до тази година не беше разрешено. От 1 януари действа това, но все още нямаме заявка от такъв град – който през зимата е с под 2000 души, за кандидатстване за финансиране на пречиствателна станция“, заяви Димов и изрази надежда, че след местните избори ще има повече кандидати.

Министър Димов коментира и темата за дивото къмпингуване. „Там, където има диво къмпингуване, има изключително много отпадъци и кметовете са много притеснени. Законът регламентира какви са онези минимални изисквания, за да може който иска да къмпингува, но и да опазва околната среда“, обясни той. Димов посочи, че предстои да бъдат разработени условията за дивото къмпингуване и уточни, че за МОСВ е важно местата да имат тоалетна, кошчета за боклук и др. „Естествено е, че отпадъците трябва да се събират, естествено е, че отпадната вода не трябва да остава“, заяви Димов и посочи, че това ще е водещо за МОСВ по време на разговорите между четирите министерства относно регламентацията за диво къмпингуване.

standartnews.com