За мнозина, автоматичната скоростна кутия е едно от най-полезните изобретения в автомобилната промишленост. Тя определено си има своите предимства, особено при шофиране в града, а ако е в комбинация с мощен двигател с много коне и въртящ момент, удоволствието да натиснеш педала на газта и да се изстреляш е несравнимо. Малко известно е, че автоматичната трансмисия е изобретена още по време на втората световна война от американеца Майкъл Пиконе, по поръчка на американската армия. Такава трансмисия е била приложена за пръв път в поръчковата лимузина на Генерал Дъглас Маккартър. Убедени в безспорните и предимства, американските автопроизводители започват нейното усъвършенстване и до 1950г., всеки произведен в САЩ автомобил се е предлагал и във вариант с автоматични скорости.

- РЕКЛАМА -

Въпреки, че автоматичната скоростна кутия е безспорно улеснение за водача, при нейното използване има доста тънкости. Хубаво е да сме запознати с тях, за да можем да се възползваме максимално от нейните предимства и в същото време да я предпазим от повреди, които могат да се получат при неправилна експлоатация.

Лостът на автоматичните скорости има няколко позиции:

P – Parking (паркинг или ръчната спирачка)

R – Reverse (заден ход)

N – Neutral (освободена от скорост)

D – Direct (потегляте а кутията превключва сама)

Освен това има и директни позиции 1, 2, 3 или повече.

Педалите са само два – газ и спирачка (ако сте свикнали на автомобили с ръчни скорости, внимавайте с левия си крак и спирачката)

Паленето на автомобил с автоматична скоростна кутия става винаги при натисната спирачка. Превключването на различните позиции също се извършва при натисната спирачка и неподвижен автомобил (освен при D – 1, 2 …)

Когато гасите автомобила лостът винаги се оставя на P – Parking (все едно сте го оставили на скорост). Препоръчително е, особено ако автомобилът е на наклон да дръпнете първо ръчната спирачка, тъй като при позиция “P”, между зъбците влиза палче. При по-голям наклон, зъбците иска да се завъртят, притискайки палчето толкова силно, че то не може да се измъкне, когато искаш да освободиш от “Р”. Това трудно превключване и “напъването” на лоста, могат да доведат до сериозни износвания в скоростната кутия. Имайте си “едно на ум” през зимата ако ръчната ви спирачка е с жило – има опасност да замръзне при минусовите температури.

Основното положение при каране е “D”. Препоръчително е автоматикът да се кара по нежно – без “ръчкане“, заради хидротрансформатора (подобно на съединител). Той представлява две турбини, разположени една срещу друга и пълни с масло. Когато едната турбина се развърти и респективно развърти маслото вътре, се развърта и другата. Така се предава въртящия момент от двигателя към диференциала. Поради това маслото променя рязко своята температура, и вискозитет. Затова автоматиците имат охлаждане на кутията.

Дори да сте в задръстване или на светофар, дръжте лоста в положение “D”. При нужда от рязко набиране (изпреварване, ускорение), “принудете” автоматика да върне една или няколко предавки, чрез отнемане на газта за да паднат оборотите и след това рязко (до ламарината) дайте газ.

В автоматичните скоростни кутии има и директни предавки – 1,2,3 или повече (в зависимост от кутията). Те се превключват без нужда от натискане на спирачката. Избирайки някоя от тях, вие ограничавате превключването на по-висока предавка. Например ако сте на “1”, ще карате само на първа скорост. Ако сте на “2”, ск. кутия ще превключва само на първа и втора – без да вдига на трета. На “3” – 1, 2, 3, скорост, без четвърта, и тн. По този начин, можете да използвате двигателя като спирачка. Например – карате по планински път надолу и при достигане на определена скорост кутията автоматично превключва по горна предавка. Ограничавайки я на съответната скорост, тя няма да превключи на предавка по-висока от тази която сте задали. Така няма да ви се наложи да стоите непрекъснато на педала на спирачката. Тези предавки са особено полезни при каране през зимата или по планински път с множество завои. Може да ги ползвате, и когато желаете да ускорите по-бързо (при старт от място или изпреварване), но постоянното им “ръчкане”, бързо ще повреди скоростната ви кутия.

Повечето автоматични кутии имат и зимен режим (W –Winter, снежинка). При него потеглянето става от по-висока предавка. Не е препоръчително да го ползвате постоянно, а само при хлъзгава настилка.

Някой автоматични скоростни кутии, най-просто казано съвместяват автоматик и ръчна смяна на предавки. Това става с отделна пътека за скоростния лост или с планки на волана. Различните автомобилни производители ги кръщават по различен начин – Tiptronic, Steptronic и др. При тях освен обикновеният автоматичен режим, има възможност шофьорът, ръчно да сменя предавките. Най-често това става с придвижване на скоростния лост, напред (понижаващи) и назад (повишаващи) или чрез планки (+,-) на волана. Контролът става с педала на газта (оборотите). Дори в ‘ръчен” режим”, тази скоростната кутия може да реагират в пълен противовес на шофьора, ако установи грешно или опасно за автомобила действие. Така тя няма да ви позволи да достигнете критични обороти, а ако забравите да смените предавка, ще го направи автоматично.

Автоматичните скоростни кутии, безспорно имат много предимства, но при едно по-агресивно каране, винаги съществува риск да “сварите” кутията на неподходящата предавка (например преди завой).

Имайте в предвид и някой други фактори:

– автомобил с автоматична скоростна кутия не бива да бъде пален с бутане/дърпане,

– не карайте по инерция в неутрално положение “N”. В това положение могат да ви дърпат, но не повече от 50км., за да не прегрее ск. кутия.

– буксуването не е препоръчително

– маслото в автоматичната скоростна кутия, трябва да се проверява редовно. То трябва да е бистро, с цвят според типът му (обикновено е розово червено)

Знайте, че автомобилите с автоматична ск. кутия не могат да се форсират на място с повече от 2500об/мин.

Като цяло автоматичната ск. кутия отнема около 15 – 20% от мощността на двигателя и е по-тежка. Разходът на гориво също е повишен в сравнение с аналогичен автомобил с ръчна ск. кутия. При автоматика спестявате и от смяната на съединител, но евентуални ремонти биха стрували в пъти по-скъпо.

автор: Теодор Трифонов, Autoreview.bg

- РЕКЛАМА -