21 наблюдения за предизборната кампания в София
Първи бързи наблюдения над кампаниите и предварителните резултати.
1. Поздравления за Boris Bonev, постигна повече отколкото мнозина прогнозирахме.
2. Поздравления за Демократична България, листата им беше съставена от много добри кандидати. Ако станат втори в София, това ще е заради личностите в листата.
3. Кампанията на Борис Бонев показа как трябва да се комуникира с години, а не само последния месец.
4. Кампанията на Борис Бонев показа как ще изглеждат кампаниите за местни избори в бъдещето – конкретни, технологични, с много инфографики, точни числа, материали на принципа „проблем – решение“ и т.н.
5. Кампанията на Мая Манолова беше пълен провал. Емблематичен пример за кампания, която силно намалява процентите на кандидата си.
6. Г-жа Манолова водеше кампанията си все едно се кандидатира за президент. Общи послания, политическо говорене, високомерно отношение към хората.
7. Кампанията на Borislav Ignatov стартира с гнусната лична атака срещу него, но той се съвзе бързо и определено извади повече ползи отколкото негативи от ситуацията.
8. За пореден път – не правете негативна кампания. Срещу силни личности няма смисъл, защото само ги прави по-силни. Срещу слаби личности също няма смисъл, те сами се дискредитират.
9. Г-н Игнатов малко сбърка с личното излъчване. Хората все пак искат уверен водач. Интелектуализмът, който г-н Игнатов демонстрираше по време на кампанията, не му спечели фенове. Кандидатът трябва да гори в кампанията, да излъчва желание за победа. А не да седи индиферентно и да говори мъдри слова. В това отношение г-н Бонев определено превъзхождаше. Неслучайно г-н Игнатов е единственият кандидат, който има по-малко гласове от листата на партията си за общински съветници.
10. Последните три дни от кампанията на г-н Игнатов беше посветена на политически ходове, протести срещу избора на Главен прокурор и т.н. Може и да изглежда добре от гледна точка на политическата сила. Но като послание към избирателите излъчи сигнала – аз ще съм ваш кмет, но ако политическата сила поиска политически действия, ще ви зарежа и ще се отдам на политика. Груба грешка, сви го обратно до тесен партиен вот.
11. Кампанията на Йорданка Фандъкова – Yordanka Fandakova започна колебливо, самият кандидат не изглеждаше като да иска да участва, имаше странни говорители от нейно име. Но последните две седмици от кампанията нещата се стабилизираха и г-жа Фандъкова върна позициите си.
12. Г-жа Фандъкова уверено се представи като експерт. Досегашните й мандати все пак й дават отлична подготовка и в стратегическата визия, и в конкретни проекти и детайли.
13. Странно беше, че очакваното обединение между останалите кандидати срещу г-жа Фандъкова не се състоя. Те загубиха енергия да се разправят помежду си.
14. Когато опозицията не е обединена, управляващите печелят.
15. Тактиката на ГЕРБ да вкарат СДС и граждански кандидати в листата си, особено някои млади кандидати, професионалисти в техните области, отново проработи.
16. Игрите на БСП дали г-жа Манолова е неин кандидат или не, ще доведе до отстъпване на второто място в Общинския съвет. Тотален провал на БСП по всички параметри. То само с идеи за връщане на феодализма няма как да им се увеличават избирателите в 21-и век.
17. Не може да се спести грубата грешка на г-н Бонев да се яви като независим кандидат за общински съветник. Да, той влиза в ОС. Но с толкова много гласове, с колкото можеха да се вкарат още поне 8 човека. А сега те ще бъдат разпределени между водещите партии. Т.е. той дава по трима на ГЕРБ и БСП. Поне.
18. Първото място за г-жа Фандъкова не трябва да я успокоява. На практика тя получава само 1/3 от подадените гласове. Шансът за обединение срещу нея съществува, макар и вече много малък. Следващите няколко дни са много важни.
19. Да се говори за автоматично обединение и да се сумират гласовете на Демократична България и Спаси София не е коректно. Някои хора може да са го искали, но има хора, които не биха гласували за обединение.
20. Сега е моментът да се призоват феновете на ДБ и СС да не се карат помежду си. Абсолютно ненужно, контрапродуктивно и радващо комунистите. Сега е моментът да се намерят общите точки, за да се започнат разговори за идващите парламентарни избори.
21. Ниска избирателна активност. Този път имаше реален шанс с масово гласуване да се промени ситуацията в София. Щом промяна нямаше, значи ситуацията се харесва на голяма част от регистрираните жители на София. Опозиционните партии да помислят как са комуникирали и дали не трябва да променят нещо. А хората, които живеят тук, но не си променят регистрацията, може би да помислят и да го направят. Добре е да могат да гласуват за града, в който живеят.
Освен това, законът, че не може да се споменават имена на партии и кандидати от медиите, във века на под-кастите, ютюб-каналите и хилядите други социални мрежи, е отживелица и трябва да се смени.
Чакаме втори тур в София. Да видим.
Любомир Аламанов, управляващ партньор на SiteMedia Consultancy,
от фейсбук