Холестеролът е мастна субстанция, известна като липид. Той от жизненоважно значение за нормалното функциониране на тялото. Клетъчните мембрани, хормони и витамин D се създават от тялото с помощта на холестерол.

Има два основни източника на холестерола в кръвта ви:

✅ холестерол в храната, която консумирате
✅ холестерол, произведен от черния дроб
✅ Наличието на прекомерно високо ниво на липиди в кръвта (хиперлипидемия) може да окаже влияние върху вашето здраве.

Високият холестерол сам по себе си обикновено не причинява никакви симптоми, но увеличава риска от сериозни здравословни състояния.

Относно холестерола

Холестеролът се пренася в кръвта от протеини. Когато двете се комбинират, те се наричат ​​липопротеини. Има два основни типа:

1) Липопротеинът с висока плътност (HDL) пренася холестерола далеч от клетките и обратно към черния дроб. Оттам той или се разгражда, или се предава извън тялото като отпадъчен продукт. Поради тази причина HDL се обозначава като “добър холестерол”, а по-високите нива са за предпочитане 🙂!

2) Липопротеинът с ниска плътност (LDL) носи холестерол към клетките, които се нуждаят от него. Ако има твърде много холестерол, за да могат клетките да го използват, той може да се натрупа в стените на артериите, което води до заболяванията на артериите. Поради тази причина LDL е известен като “лошият холестерол”.

Количеството на холестерола в кръвта, както HDL, така и LDL, се измерва с кръвен тест. Като допълнение се изследват триглицеридитете (за тях е добре да се отвори нова тема). VLDL холестерол също е добре да се измери при една липидна картина.

Препоръчителните нива на холестерол в кръвта варират между тези с по-висок или по-нисък риск от развитие на някакво артериално заболяване.

Защо трябва да се грижим за понижаването на холестерола си?

Доказателствата категорично показват, че високият холестерол може да увеличи следните рискове:

✅ стесняване на артериите (атеросклероза)
✅ сърдечен удар
✅ инсулт
✅ преходна исхемична атака (TIA) – често известна като “мини инсулт”
✅ периферна артериална болест (PAD)

Това е така, защото холестеролът може да се натрупа в стената на артерията, ограничавайки притока на кръв към сърцето, мозъка и останалата част от тялото. Освен това увеличава риска от образуване на кръвен съсирек някъде.

Рискът от развитие на коронарна болест на сърцето също нараства с повишаване нивото на холестерола в кръвта. Това може да причини болка в гърдите или ръката ви по време на стрес или физическа активност.

Какво го причинява?

Много фактори могат да увеличат шансовете да имате сърдечни проблеми или инсулт, ако имате висок холестерол.

Те включват:

✅ нездравословна диета – по-специално, яденето на високи нива на мазнини – Лоши мазнини = транс мазнини

Най-лошият вид мазнини са т.нар. транс мазнини. Това е страничен продукт на процес, който се нарича хидрогениране и се използва при производството на хидрогенирани мазнини от полезни за здравето масла и предотвратява тяхното по-късно “остаряване”. Когато стопляте, нагрявате едно растително масло с участието на водород и катализатор, като например паладий, водородните атоми се прикрепят към въглеродната верига.

Това превръща маслото в твърд компонент и превръща полезните за здравето растителни масла във втвърдени мазнини, които се превръщат в нездравословни. Тази съставка се нарича „хидрогенирани растителни мазнини.“

В началото на миналия век хидрогенираните мазнини се срещат главно в маргарините и растителните мазнини. Но когато големите производители се научиха да ги използват в изфелията си и да ги добавят към всичко – от сладкиши, пасти, торти, понички. десерти, тесто до пържените картофи, чипс, соленти, соленки и до утре няма да ми стигне да изброявам.

Консумацията на тези мазнини увеличава количеството на “лошия” LDL холестерол в кръвта и намалява количеството на “добрия” HDL холестерол.

Още
-тютюнопушене – химикал, наречен акролин, намиращ се в цигарите, спира HDL транспортирането на холестерол от мастните отлагания до черния дроб, което води до стесняване на артериите (атеросклероза)
имате диабет или високо кръвно налягане (хипертония)
имате фамилна анамнеза за инсулт или сърдечни заболявания
Има и наследствено състояние, наречено фамилна хиперхолестеролемия. Това може да причини висок холестерол дори при някой, който се храни здравословно.

Какви трябва да бъдат оптималните нива на холестерола?

Кръвният холестерол се измерва в единици, наречени милимоли на литър кръв, често съкратени до mmol/L.

Като общо ръководство е добре да бъдат:

5mmol / L или по-малко за здрави възрастни
4mmol / L или по-малко за тези с висок риск с предопределеност

Като общо ръководство нивата на LDL е добре да бъдат:

3mmol / L или по-малко за здрави възрастни

2mmol / L или по-малко за тези с висок риск

Идеалното ниво на HDL е над 1.1 mmol / L. По-ниското ниво на HDL може да увеличи риска от сърдечни заболявания.

Вашето съотношение на общия холестерол и HDL също може да се изчисли. Това е общото ви ниво на холестерол, разделено на нивото на HDL. По принцип това съотношение трябва да е под четири, тъй като по-високото съотношение увеличава риска от сърдечни заболявания.

Холестеролът е само един рисков фактор, който сам по себе си не е определящ. Нивото, на което се изисква специфично лечение, ще зависи от това дали присъстват и други рискови фактори, като тютюнопушене и високо кръвно налягане.

Съвети:

Сокът от нар съдържа антиоксиданти в по-високи нива, отколкото много други плодови сокове, и той съдържа почти три пъти повече антиоксиданти, отколкото зеленият чай или червеното вино. Смята се, че антиоксидантите осигуряват няколко предпазващи сърцето ползи, включително намаляване на липопротеините с ниска плътност LDL лошият холестерол.

Здравословна диета

Добавете още добри мазнини към вашата диета. Добрите мазнини се наричат също ненаситени мазнини.

✅ тлъсто, месо без мазнини, риба и дреболийки, но без морски дарове

Изберете и постно месо, като добавите омега 3, 6, 9 мастни киселини от растителни източници – ленено семе, линоленова киселина, кокосово масло за лауринова киселина, масло от авокадо и други, ястия на растителна основа, като избягвате твърде сладките плодове.

Задължително! – Елиминирайте изкуствените източници на трансмазнини.

Увеличете приема на фибри. Авокадото съдържа доста фибри, стига да нямате хистаминова непоносимост, е чудесен вариант.

Край на захарта! Алтернативни източници – ксилитол, стевия, кокосова захар и други. Може и мед, ако нямате непоносимост, алергия, диабет и други.

Сбогом сладкиши и пакетирани солени снаксове. Алтернативи може да намерите, като рецепти Без бяло брашно и захар.

Не се страхувайте от яйцата, освен ако имате непоносимост, алергия или някое хронично заболяване, което не позволява включването им в диетата. Много чест алерген.

Още съвети:

Кафето в малки количества, освен ако нямате бърнаут, проблем с надбъбречните жлези, щитовидна жлеза, автоимунни заболявания, проблем с вегетативната нервна система и разбира се хистаминова непоносимост или мастоцитоза..Не прекратявайте с него и особено с инстантно кафе, може да повиши общия холестерол, като повиши и LDL. Твърди се, че не-филтрираното кафе е отговорно за това повишаване на холестерола.

Изглежда, че филтрите премахват повечето от повишаващите холестерола вещества в кафето.

Ако искате да запазите добри нива, опитайте филтрирано кафе, а не еспресо, турско или френска преса.

И още съвети…

Чесън 🙂 нищо, че е малко по-ароматен, но пък има чудесната функция да понижава кръвното налягане. Няма данни дали служи за намаляване на холестерола.

Доказано намаляващи холестврола:

  • Екстракт от листа на артишок;
  •  Сминдух;
  • фибри, но отново има смесени теории. Попринцип е добре да се консумират фибри от растителен характер в една балансирана диета за добре поддържана чревна флора;
  •  Диета с високо съдържание на разтворими фибри може да понижи LDL, но ефектът няма да е така голям;
  • Рибено масло;
  • омега 3;
  • Жен-шен.

И разбира се Ниацин витамин В3, който води рекордите в тази класация, макар поставен на последно място.

Средно може да понижи нивата на LDL (“лошия”) холестерол с 10% – 25%. Статините и други лекарства, понижаващи липидите, могат да се справят още по-добре, но ниацинът ги подсилва всички за понижаване на нивата на триглицеридите (надолу с 20% – 50%) и повишаване на нивата на HDL (“добър”) холестерол (до 15% – 35%), казват от Университета в Харвард.

Ако нямате проблем с топлината, зачервяването и подобни усещания, които ще ви даде ниацин, приемът му ще е добре дошъл за вас. Има хора, които много се плашат от ефектите на ниацин, особено пробвали добавката за първи път. Съветвам да започнете плавно от 100 мг и да повишавате дозата до 1000 мг дневно. Витамин С приеман с ниацин, също и приеман с храна, намалява “флъш” ефекта или зачервяването и горещината.

Растителни храни:

Ябълки, грозде, ягоди, боровинки, цитруси, като ананас.

✅ Помогнете на черния дроб с добра диета, пречистване, хранителни добавки.
Пийте много вода през деня
Приемайте електролити

✅ говорете с вашия лекуващ лекар или терапевт, нутриционист, диетолог, преди да започнете какъвто и да е режим и хранителни добавки.
Тази информация не е за цел да дава медицински съвети.

✅ При желание да използвате моите услуги, като нутриционист, пишете на лично съобщение! Бъдете здрави 🙂

Автор Таня Колева

- РЕКЛАМА - евтин куриер